آموزش ارز دیجیتال

هاوینگ بیت کوین چیست؟ تاریخ تمام هاوینگ‌ها + تغییرات قیمت

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) یک رویداد خودکار در شبکه بیت کوین است که در آن پاداش استخراج هر بلاک جدید به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد پس از هر ۲۱۰ هزار بلاک استخراج شده رخ می‌دهد.

در حال حاضر، پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین ۶.۲۵ بیت کوین است. اولین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ رخ داد و پاداش استخراج از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت. دومی در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ رخ داد و پاداش استخراج به ۱۲.۵ بیت کوین کاهش یافت. سومی در تاریخ ۱۱ می ۲۰۲۰ رخ داد و پاداش استخراج به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافت.

چرا هاوینگ بیت کوین (نصف شدن پاداش ماینرها) انجام می‌شود؟

بیت کوین به عنوان یک ارز ضد تورمی طراحی شده است. مشابه طلا، فرض بر این است که با گذشت زمان، انتشار بیت کوین کاهش یافته و بنابراین کمیاب‌تر می‌شود.

همانطور که بیت کوین کمیاب‌تر می‌شود و اگر تقاضا برای آن با گذشت زمان افزایش یابد، می‌تواند به عنوان یک حفاظ در برابر تورم عمل کند، زیرا قیمت آن تحت تأثیر تعادل قیمت، بالا می‌رود. در مقابل، ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا) با گذشت زمان تورم می‌یابند، زیرا عرضه پول آن‌ها افزایش می‌یابد و منجر به کاهش قدرت خرید می‌شود.

این پدیده به عنوان تضعیف پولی ناشی از تورم شناخته می‌شود. یک مثال ساده مقایسه قیمت مسکن در دهه‌های گذشته با امروز است که متوجه افزایش قابل توجه آن خواهید شد!

چه کسی عرضه بیت کوین را کنترل می‌کند؟

شبکه خود بیت کوین کنترل کننده عرضه بیت کوین است، به طوری که با توافق همه شرکت کنندگان ، صدور بیت کوین را کنترل می کند. از زمانی که بیت کوین برای اولین بار طراحی شد، قوانین اجماع زیر تا به امروز وجود داشته است:

  • 21,000,000 بیت کوین برای استخراج وجود دارد
  • تولید هر بلوک بعد از هر 10 دقیقه
  • رویداد هاوینگ بیت کوین بعد از استخراج هر 210,000 بلوک رخ میدهد (تقریباً هر 4 سال)
  • پاداش بلوک که از 50 شروع می شود و در هر رویداد هاوینگ بیت کوین به طور مداوم نصف می شود تا به 0 برسد (تقریباً تا سال 2140)

هر گونه تغییر در این پارامترها مستلزم توافق همه شرکت کنندگان بیت کوین برای تایید تغییر است.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

تاکنون سه هاوینگ رخ داده است. تاریخچه هاوینگ‌های به شرح زیر است:

تاریخ

پاداش قبل از هاوینگ

پاداش پس از هاوینگ

۱۴ آوریل ۲۰۱۲

۵۰ بیت کوین

۲۵ بیت کوین

۹ ژوئیه ۲۰۱۶

۱۲.۵ بیت کوین

۶.۲۵ بیت کوین

۱۱ می ۲۰۲۰

۶.۲۵ بیت کوین

۳.۱۲۵ بیت کوین

قیمت بیت کوین در هاوینگ های گذشته

اولین رویداد هاوینگ بیت کوین در تاریخ  28 نوامبر 2012 در بلوک 210000 بیت کوین رخ داد. بالاترین قیمت بیت کوین در این زمان ۱۳ دلار بوده است.

اولین هاوینگ بیت کوین

دومین رویداد هاوینگ در تاریخ 9 جولای 2016 (UTC) در بلوک 420000 بیت کوین رخ داد. بالاترین قیمت بیت کوین در این زمان ۷۰۵ دلار بوده است.

دومین هاوینگ بیت کوین

سومین رویداد هاوینگ بیت کوین در تاریخ 11 مه 2020 (UTC) در بلوک 630000 بیت کوین رخ داد. بالاترین قیمت بیت کوین در این زمان ۱۰۰۷۴ دلار بوده است.

سومین هاوینگ بیت کوین

 

تاریخ هاوینگ‌ بیت کوین در آینده

تاکنون چهار هاوینگ رخ داده است و یکی دیگر نیز در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. تاریخ هاوینگ‌های آینده به شرح زیر است:

تاریخ

پاداش قبل از هاوینگ

پاداش پس از هاوینگ

۲۸ مارس ۲۰۲۴

۳.۱۲۵ بیت کوین

۱.۵۶۲۵ بیت کوین

۱۹ اکتبر ۲۰۲۸

۱.۵۶۲۵ بیت کوین

۰.۷۸۱۲۵ بیت کوین

۱۵ ژوئن ۲۰۳۲

۰.۷۸۱۲۵ بیت کوین

۰.۳۹۰۶۲۵ بیت کوین

تاثیر هاوینگ بر شبکه بیتکوین

 تأثیرات مختلفی بر شبکه این ارز دیجیتال دارد. برخی از این تأثیرات عبارتند از:

  • کاهش عرضه بیت کوین: نصف شدن پاداش‌ها باعث کاهش عرضه بیت کوین می‌شود. این امر باعث افزایش ارزش بیت کوین می‌شود.
  • افزایش هزینه استخراج بیت کوین: کاهش پاداش استخراج باعث افزایش هزینه استخراج بیت کوین می‌شود. این امر باعث کاهش تعداد ماینرهای فعال می‌شود.
  • تقویت امنیت شبکه بیت کوین: کاهش تعداد ماینرهای فعال باعث تقویت امنیت شبکه بیت کوین می‌شود.

تاثیر هاوینگ بر قیمت

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین همواره مورد بحث بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند که باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. این امر به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای بیت کوین است.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که تأثیر چندانی بر قیمت بیت کوین ندارد. این امر به دلیل عوامل دیگری مانند شرایط اقتصادی جهانی و اخبار مربوط به بیت کوین است.

هاوینگ بیت کوین یک رویداد مهم در شبکه این ارز دیجیتال است. این رویداد باعث کاهش عرضه بیت کوین، افزایش هزینه استخراج بیت کوین و تقویت امنیت شبکه بیت کوین می‌شود. تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین همواره مورد بحث بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که هاوینگ یک عامل مثبت برای قیمت این ارز باشد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا